null

Prečo sme sa rozhodli pre lokálnu a udržateľnú módu?

Zverejnila Silvia Winkler, 09.10.22

Prečo sme sa rozhodli pre lokálnu a udržateľnú módu?

Téma udržateľnosti s nami rezonuje, odkedy sme v národnom parku Hwange v Zimbabwe videli slony, žirafy, zebry, gazely, pakone, levy, nosorožce…zoznam by mohol pokračovať. Žili sme v subsaharskej Afrike niekoľko krásnych rokov. Videli sme prírodu, síce už dotknutú človekom, ale ešte stále ponechanú svojmu životu. Okrem zvierat na súši nás rovnako zaujímal aj život pod vodou: potápanie a šnorchlovanie, húfy rýb, medúz, drobných živočíchov a korytnačky, ktoré žijú v zákutiach rias a korálov. Bolo to skvelé. Potom sa nám narodili deti a začali sme uvažovať : budú oni tiež mať možnosť vidieť to, čo pre nás bola samozrejmosť? Budú oni môcť ukázať svojim deťom to, čo my im ešte ukázať môžeme?


Po rokoch podnikania sme neboli naivné a vedeli sme, že kúpyschopnosť na Slovensku je obmedzená reálnymi príjmami. Vedeli sme, že športové oblečenie sa dá vyrobiť mimo Slovenska alebo mimo Európy lacnejšie. Kvalita je síce nižšia, nevieme však, v akých podmienkach a kým sa oblečenie reálne vyrobilo, látka bude nižšej gramáže, môže obsahovať škodliviny atď, ALE cena bude nízka.

Rodinne, lokálne a vegan

Rozhodli sme sa neísť touto cestou. Zvolili sme cestu možno trošku náročnejšiu, menej prebádanú, ale na ktorej sme sa cítili lepšie. Látky objednávame z Európy, konkrétne z Talianska. Sú recyklované a udržateľné, certifikované na kvalitu aj na najnižší možný dopad na prírodu a ľudí. Látky sú testované, aby neobsahovali škodliviny. Tkané sú v Taliansku. Látku potláčame farbami, ktoré sú taktiež v bio kvalite. Následne šijeme na Slovensku, takže vieme, kto nám odevy šije a že cena práce je férová. Firmy, s ktorými robíme, sú malé rodinné podniky. Sme veľmi radi, že sa dá u nás doma vyrábať, či už tlačiť alebo šiť, so skvelými ľuďmi, ktorí odvádzajú vysokokvalitnú prácu. Celý tento proces dáva našej práci ľudský rozmer a skutočnú radosť.

Pozor na veľké reťazce a green washing

Vieme, že v dnešnej dobe na spotrebiteľa všade vyskakuje, že mnohé firmy, počnúc bankami, cez rýchloobrátkové odevné giganty až po tie, ktoré vyrábajú pesticídy a palivá, všetky sú zrazu zázračne zelené. Toto sa správne nazýva “green washing “ a je to skôr zneužívanie dobrých úmyslov spotrebiteľa konať enviromentálne a eticky. Príde nám niekedy až smiešne, keď v nákupnom stredisku je výklad rýchloobrátkového reťazca polepený zelenými lístočkami a nad nimi nápis: časť tejto kolekcie sme vyrobili z udržateľnejších materiálov. Určite, snaha sa cení, ale buďme transparentní a úprimní. Tento odkaz je možné nalepiť spolu s lístočkami aj v prípade, keď zo 4000 produktov budú trošku udržateľne vyrobené ”tri gumičky a 4 tričká”. To, že veľké reťazce naskočili na ekologickú vlnu, považujeme všeobecne za skvelé. Ale budeme rady, keď sa bude jednať o zelené činy, nie iba o zelený marketing.

Ručne kreslené dizajny a šité na Slovensku s láskou

My sme však boli veľmi príjemne prekvapené vysokou informovanosťou nášho slovenského spotrebiteľa. Ženám naozaj záležalo, že si modely navrhujeme samy, že ich kreslíme ručne, že látky sú vysoko kvalitné a udržateľné. Šitie u nás doma na Slovensku sa tiež stretlo s veľkým ohlasom. Všimli sme si, že aj ženy a dievčatá, ktoré o téme udržateľného oblečenia ešte tak veľa nevedeli, sa nás na to úprimne pýtali a zaujímali sa. To je pre nás veľmi potešujúce.


Moja dcéra (Silviina :) si udržateľné oblečenie kupuje už dlhšie a mala celkom problém nájsť oblečenie, ktoré sa jej bude páčiť a zároveň spĺňať jej etické požiadavky. Aby som to vysvetlila, udržateľné oblečenie a lokálne vyrobené našla, nie vždy si však želala mať tričko s odkazom “save the whales”, “save the humans” alebo “there is no Planet B”…. Alebo, oblečenie bolo len v určitých farbách, materiáloch, alebo len v určitých štýloch. Preto naše dizajny nekomunikujú prvoplánovane udržateľnosť. Nie je to naším cieľom. Chceme, aby sa naše kolekcie páčili ženám a dievčatám, či už sa o enviromnetálne témy zaujmajú, alebo nie. Prečo? Lebo sme videli v tomto medzeru na trhu a preto, že si myslíme, že je to takto aj lepšie. Ľudia, keď sa im naše oblečenie bude páčiť, tak sa prirodzene o tieto otázky začnú zaujímať, čo je podľa mňa úplne skvelé.

Dizajnové dámske legíny a pohodlný vysoký pás

Takže okrem etickej, udržateľnej lokálnej výroby je pre nás dôležitá funkčnosť a estetická a originálna stránka odevov. Veľa cvičíme a dlho sme pracovali v módnom priemysle. Založili sme koncepty: bižutériu Pink, Moloko a Cube. Tieto skúsenosti sme boli pripravené zúročiť :). Ešte som sa donútila oprášiť svoje umelecké schopnosti - vždy som rada tvorila, kreslila a maľovala. Skončila som Cambridge A levels Art na výbornú:). Dnes som rada, že mám možnosť mať takúto kreatívnu prácu. Pri navrhovaní sa spolu so sestrou snažíme, aby naše modely krásne tvarovali postavu, aby boli originálne a aby sa v nich ženy cítili perfektne. Preto sme navrhli určité línie, ako legíny s vysokým pásom, dámske šortky/ kraťasy, crop topy, športové podprsenky s vyberateľnou výstužou ale aj bez výstuže a samozrejmosťou sú veľmi obľúbené termolegíny, čiže zateplené legíny. V našich kolekciách sú dámske športové legíny pestrofarebné, vzorové, ale aj jednofarebné a nechýba ani klasika- čierne legíny a čierne kraťasy. Všetko sú to dizajnové dámske legíny na šport, bežné nosenie, či voľné chvíle. Zatiaľ sme na trhu niečo vyše roka, takže sortiment plánujeme rozširovať o bundičky, ponožky, čelenky, topíky a plavky. Všetko chceme robiť ako doteraz vo vysokej kvalite, ktorú nám zaručí lokálna výroba a talianske prémiové certifikované udržateľné materiály.

Spolu sme silnejšie - Stronger Together

Prečo je náš slogan stronger together? Lebo sme sestry a sme rady, že sa máme a že si pomáhame. Vieme, že niekedy príde na nás ponorka, ale tiež aj to, ako ju prekonať a ísť ďalej. Hovoríme si veci na rovinu. Snažíme sa zlepšovať vo všetkom, čo robíme.

Na tejto našej ceste od kamenných predajní a svetových značiek po e-shop a našu vlastnú značku nás sprevádzali ženy. Či to boli naše teraz už bývalé zamestnankyne, ktoré si vážime a sme s mnohými dodnes v kontakte, alebo zákazníčky, ktoré nám dávali spätnú väzbu, či svoju prácu robíme dobre.

Dnes sú to naďalej zákazníčky, ktoré, keď sú spokojné, tak my pociťujeme ešte väčšiu spokojnosť a radosť, že sa naše veci páčia a sú dobré. Je to pocit zadosťučinenia, hrdosti, radosti, úľavy a šťastia. A my vám veľmi pekne ďakujeme. Ďakujeme aj za negatívnu spätnú väzbu, bez ktorej by sme sa nemohli zlepšovať a posúvať ďalej.

Pre nás je ešte šťastím aj to, že sme stretli veľmi veľa žien, ktoré nám pomohli, poradili, spojili nás s niekým, alebo dali daľším o nás vedieť. Jednoducho sme si uvedomili, že naozaj sme Stronger together, či ako sestry, alebo ako ešte väčšie zoskupenie, entita - ženy. A keďže navyše obidve máme dcéry, tak je pre nás význam nášho sloganu “Stronger together “ ešte dôležitejší.